Kan din økonomi overleve en fyring?

Hjem/Råd og tips/Kan din økonomi overleve en fyring?

Vær forberedt i de dårlige tider
Det går ikke længere så godt i Danmark; Arbejdsløsheden stiger og produktiviteten falder. Det job, du troede var solidt, er måske pludselig i fare, og hvis du vil sikre dig og din families fremtid, er det klogt at melde sig ind i en a-kasse imens tid er.

Dumt at betale for meget
For en sikkerheds skyld er det godt at være meldt ind i en a-kasse. Men der er ingen grund til at betale for meget. Derfor har vi sammenlignet a-kasserne.

Meld dig ind i tide i en billig A kasse
Når du melder dig ind i en A-kasse sikrer du ikke blot dig selv i tilfælde af arbejdsløshed. Hvis du har børn og ægtefælle kan hele familiens velfærd være på spil. Derfor er det en god idé at melde sig ind i en A kasse i tide. Du skal samtidig tænke på, at kontingentet til en A-kasse kan trækkes fra i skat. Hvis du samtidig vælger en billig A-kasse, kan du holde omkostningerne nede.

Mange kan ikke få kontanthjælp
Hvis du ikke er medlem af en a-kasse er du henvist til at søge kommunen om kontanthjælp, men den er både lille og du kan ikke få den, hvis du har formue (hvilket bl.a. defineres som et indestående på over 10.000 kr.)

Det er derfor de færreste der kan få kontanthjælp fra kommunen eller i det hele taget leve af beløbet.

A-kassen er en redning
Derfor er det vigtigt at være medlem af en a-kasse, så man kan få dagpenge. Hvis du har en meget høj løn, og derfor har sat dig med høje faste udgifter kan du også forsikre dig til et endnu højere dagpengebeløb i tilfælde af en fyring hos a-kassen.

>>Se alle billige a-kasser og fagforeninger her