Mange over 55 år hæver efterløn

Hjem/Råd og tips/Mange over 55 år hæver efterløn

Tal fra 3F viser ifølge EPN.dk, at selvom det er en dårlig forretning for de fleste ældre at hæve efterlønnen, så gør de det alligevel. Nogle har formentlig hævet pengene fordi de har brug for dem, mens andre formentlig har hævet dem fordi de er bange for at blive modregnet i de store pensioner.

Hvis folk er ældre end 57 år bliver de ikke ramt af de nye regler. Det råd, der blev givet i forbindelse med, at de nye regler blev vedtaget var også, at alle over 55 skulle lade deres penge stå i efterlønnen.

Således er det faktisk en dårlig forretning at hæve efterlønnen nu. Arbejder man til man skal på pension, så får man en skattefri præmie, som er større end det engangsbeløb du kan få ud af efterlønnen ved at hæve den nu. Den skattefrie præmie er på ca. 150.000 kr., og udbetales hvis du ikke går på efterløn. Til sammenligning får man kun ca. 70.000 kr., hvis man hæver efterlønnen nu.

Hvis du er i efterlønsordningen som 55-årig, og du f.eks. har været i dagpengesystemet over 2 år og dermed mister dagpengeretten, så har du ret til et såkaldt “seniorjob” med fuld løn i op til fem år, hvorefter du kan gå på efterløn. Det er en meget fordelagtig forsikring at have som ingen frivilligt burde fravælge.

Så tænk før du handler, hvis du er over 55 år og overvejer om du skal hæve din efterløn.

Alle har kunnet hæve sin efterløn straks siden april, og man kan hæve efterlønnen helt frem til den 1. oktober 2012.