Tvinges danskere i fagforening?

Hjem/Råd og tips/Tvinges danskere i fagforening?

En ny undersøgelse viser, at hver femte lønmodtager føler sig presset ind i en bestemt fagforening alt efter hvilket fag eller baggrund den enkelte har. Derfor kan Danmark risikere en sag ved menneskerettighedsdomstolen.

Mange danskere oplever et pres for at være med af en bestemt fagforening
Mange danskere føler sig direkte diskrimineret, fordi de hellere vil være medlem af en fagforening udenfor hovedorganisationerne i de såkaldt gule fagforeninger. Godt 11 procent af de adspurgte fra Kristelig Fagbevægelse mener, at de er blevet diskrimineret på grund af deres medlemskab.

Ny rapport
Det viser en undersøgelse om diskrimination på grund af fagforeningsmedlemskab, som Institut for Menneskerettigheder (IMR) offentliggjorde i september 2009.

Værst i det offentlige
Ifølge undersøgelsen ser det værst ud på det offentlige arbejdsmarked, hvor knap 18 procent af de offentligt ansatte adspurgte medlemmer af Kristelig Fagbevægelse melder, at de har oplevet fagforeningsdiskrimination.

Situationen i Danmark
IMR’s direktør, Jonas Christoffersen udtaler: “Udredningen illustrerer, at der findes strukturer på det danske arbejdsmarked i form af vaner, tænkemåder og processer, som fører til, at medlemmer af fagforeninger udenfor hovedorganisationerne i praksis oplever fagforeningsdiskrimination og manglende fagforeningsfrihed.”.

Ikke godt nok
Dette kan sætte Danmark på kollisionskurs med menneskerettighederne ifølge advokat og ph.d. Pia Justesen: “Som de danske regler er skruet sammen i dag, er der en risiko for, at Danmark på dette område ikke lever op til de menneskeretslige og EU-retlige forpligtelser”.

LO ser ikke noget problem
Harald Børsting, formand for LO, understreger dog, at folk selv bestemmer, hvor de vil være medlem: “Men vi har da heldigvis også ytringsfrihed, så jeg synes, det er naturligt, at kollegerne ude på arbejdspladserne opfordrer folk til at stå sammen i en fagforening. Det er jo dem, der er medlem af en rigtig fagforening, der er med til at sikre gode løn- og ansættelsesvilkår.”.

Føler du dig presset ind i en dyr fagforening grundet dit fag eller uddannelse – men ville hellere være i en anden eller billigere fagforening?

Husk at du har frit valg til at vælge A-kasse og fagforening i Danmark uanset din uddannelse, arbejdsgiver eller baggrund!

>>Se alle billige a-kasser og fagforeninger her